5 signálov, že s vašou klimatizáciou nie je niečo v poriadku

Klimatizácia je ďalší člen domácnosti. Aby vám mohla dlho a spoľahlivo slúžiť, musíte sa o ňu náležite starať a včas odhaliť, že niečo nie je v poriadku. Viete čo robiť keď začne partner kašľať, ste pripravení zasiahnuť proti boleniu bruška vašich detí a po prečítaní tohto článku budete vedieť lepšie stanoviť aj diagnózu „chorej“ klimatizácie.

Bez klimatizácie ani ranu

Doby, kedy sme boli ochotní trpieť v interiéri neznesiteľným teplom, chodiť sa chladiť do ľadovej sprchy a nakupovať hektolitre zmrzliny, sú našťastie preč. Klimatizácia sa stáva stále viac neoceniteľným prvkom našich domovov aj kancelárií. Jej správne fungovanie nám umožňuje udržať si komfortnú teplotu v horúcich letných dňoch a vytvára príjemné prostredie na prácu i odpočinok. Avšak, ako každá technológia, aj klimatizácia môže občas začať „hnevať“ a vykazovať známky problémov. Ako spoznať, že niečo nie je v poriadku a ako problémy riešiť?

1. Nezvyčajné zvuky

Jedným z prvých signálov, ktoré by vás mali upozorniť na problémy s klimatizáciou, sú neobvyklé zvuky. Ak začnete počuť cvakanie, vŕzganie alebo trenie, môže to naznačovať poruchu alebo opotrebenie niektorých častí klimatizačnej jednotky. Najčastejšie sa zákazníci sťažujú na „hrkanie“. Obvykle sa nejedná o nič strašné a vinníkom je zanesený filter. Klimatizácia vás totiž chráni pred prachom, peľom aj ďalšími mikroorganizmami, ktoré otravujú život nielen alergikom. Zachytáva ich práve vďaka filtru a ten je potrebné pravidelne meniť v závislosti na prostredí, v ktorom sa klimatizácia nachádza a intenzite jej používania. Dobrá správa je, že výmena filtra nie je nijako náročná a zvládnete ju bez problému sami.

2. Zvýšená intenzita bez výsledkov

Ďalším častým problémom je nedostatočná chladiaca kapacita klimatizácie. Ak počujete, že klimatizácia pracuje neobvykle intenzívne alebo dlhšiu dobu bez toho, aby bola schopná udržať požadovanú teplotu, môže to byť známkou toho, že sa snaží kompenzovať nedostatočnú chladiacu kapacitu. Možných príčin môže byť viac – od zanesených filtrov cez nízku hladinu chladiva až po poruchu ventilátora alebo kompresora. Filter môžete opäť skontrolovať sami, pokiaľ problém pretrváva, obráťte sa radšej na odborníkov.

3. Zvýšená spotreba energie

Ďalším indikátorom, že s vašou klimatizáciou nie je niečo v poriadku, môže byť náhly nárast spotreby energie. Ak si všimnete, že vaše elektrické účty začínajú rásť, aj keď používate klimatizáciu podľa obvyklého režimu, môže to byť známka problému. Možné príčiny zahŕňajú netesnosti v systéme, ktoré môžu viesť k úniku chladiva, nedostatočnú údržbu vedúcu k zníženiu efektivity zariadenia alebo poruchu kompresora. Nezabúdajte preto na pravidelnú údržbu, ktorú by ste mali vykonávať aspoň 1× ročne a v prípade spomínaných problémov požiadajte o diagnostiku a prípadný servis.

4. Nedostatočné prúdenie vzduchu

Problémy s prúdom vzduchu môžu tiež naznačovať potenciálne problémy s klimatizáciou. Pokiaľ máte pocit, že klimatizácia nefúka dostatočne silno alebo začne pískať, môže to byť spôsobené poruchou sacieho ventilátora. Pokiaľ je to váš prípad, obráťte sa na odborníkov a problém radšej vyriešte čo najskôr. Mohlo by totiž ľahko dôjsť k prehrievaniu klimatizácie aj ďalším poškodeniam.

5. Zápach a zlá kvalita vzduchu

Posledným, ale rozhodne nie menej dôležitým faktorom, je podozrivý zápach, ktorý tiež často signalizuje problém. Ak cítite skazený zápach a overili ste si, že sa nevychádza z odpadkového koša, môže sa opäť jednať o zanesený filter klimatizácie. Pravidelná starostlivosť a čistenie filtra znamenajú pre zariadenie aj vašu domácu pohodu skutočne veľa. Pokiaľ ale zápach pripomína skôr spáleninu, rozhodne zbystrite! Vypnite klimatizáciu, odpojte ju od elektrického prúdu a obratom zavolajte našim technikom pre radu a odborný zásah. Môže totiž ísť o prehriatie motora alebo poruchu iných elektrických častí. Tento problém je potrebné čo najskôr vyriešiť, pretože môže viesť k požiaru alebo iným vážnym problémom.

Nebojte sa na nás obrátiť

Aby všetko fungovalo, ako má, dbajte na pravidelný servis a údržbu. Tá by mala prebehnúť minimálne 1× ročne pre domácnosti a 2× alebo aj viackrát (podľa prostredia) pre komerčné klimatizácie. Pravidelná prehliadka klimatizácie zahŕňa kontrolu vnútornej aj vonkajšej jednotky, vyčistenie filtrov, výparníkov pri ventilátoroch, kontrolu elektroniky, dotiahnutie všetkých skrutiek a tiež kontrolu tesnosti okruhov a množstva chladiva. A pokiaľ vás hnevá značka klimatizácie, ktorú nemáme v ponuke, nebojte sa na nás obrátiť ani v tomto prípade. Poradíme, prídeme a s úsmevom opravíme, čo treba.

👋 Sme tu pre vás

Chcete sa na niečo spýtať alebo poradiť, aký z produktov je pre vás najlepšie? Stačí nám napísať a my vám navrhneme riešenie priamo na mieru. Za koľko? Úplne ZADARMO!

+421 911 109 709

klimatizacie@apen.sk

Nová Dubnica

Všetky kontakty

Alebo nám rovno pošlite správu!

Ochrana osobných údajov